zaterdag 29 maart 2014

Het fijnste moment van de dag...

Zoals ik eerder al schreef maakt deze mama (en soms papa) de hapjes zelf. Aangezien ik ook een werkende mama ben pas ik er voor om dit elke dag na werktijd nog te moeten doen en dus wordt er in het weekend voor de hele week hapjes gemaakt en in de vriezer gestopt.
Ook dit weekend ging ik weer aan de slag. En; ook deze week gaat ons nieuwe vriendje weer nieuwe smaken leren. Leuk hoor! Tot nu toe eet hij ongeveer alles dus dat is wel heel fijn!
We willen hem ook zo veel mogelijk smaken leren eten in de hoop dat dit later scheelt...

Ons vriendje heeft het sinds deze week officieel door: hij kan draaien! Nou deed hij het een hele tijd terug al wel maar toen vond hij echt zijn ene arm nog lastig. Nu ineens is dat geen probleem meer. En om te testen of het niet per ongeluk was; draaide ik hem een paar keer terug op zijn rug (dat vindt hij nog lastig) en hij draaide zo hop weer terug op zijn buik! Hoera!

Ook heeft ons mannetje nu zijn tweede tandje :-)


Zojuist heb ik ons vriendje weer op bed gelegd. En vlak daarvoor is wat mij betreft het fijnste moment van de dag: de papfles-voor-het-slapen-gaan... Ik neem jullie mee:

We kleden ons mannetje al om; schone luier, pyjama aan, slaapzak aan en dan is het donker in de slaapkamer. Alleen op de gang brandt een lamp en de deur staat op een kiertje zodat we net genoeg licht hebben om te zien wat we doen. Dit om alvast in de relax-stand te komen. In de slaapkamer van ons mannetje staat een grote schommelstoel en dat is waar ik mij dan samen met ons mannetje in nestel. Alle tijd neem ik voor dit moment.

Onze kleine man hangt tegen mijn arm/ tegen mijn buik aan en krijgt ondertussen zijn warme papfles. Ik houd mijn gezicht tegen zijn hoofd. Af en toe gaat zijn handje langs mijn gezicht.
Af en toe til ik mijn gezicht op om ons mannetje te begraven onder de kusjes. Kusje op zijn hoofd, op zijn wang of op zijn hand. Daarna kruip ik weer lekker tegen hem aan. Vanavond fluister ik (net als vaker) "Hé <<naam>>" ... Ons mannetje stopt even met drinken en houdt de fles in zijn mond. "Mama houdt van jou". Waarop ons mannetje grijnst (nog steeds met de fles in zijn mond) en "eeh uhh" zegt. Daarna drinkt hij weer verder. **SMELT** alsof hij wil zeggen; 'ja mama ik ook van jou'. ZO heerlijk! Ik nestel mijn gezicht nog even lekker tegen zijn koppie aan en snuif zijn geur op. Wat is het toch een heerlijk mannetje. En wat hou ik toch veel van dit guppie. Onvoorstelbaar.
Als meneer de fles uit zijn mond haalt geeft hij aan dat hij genoeg gehad heeft maar dan is het moment nog niet voorbij. De fles gaat aan de kant en dan komt er een boekje tevoorschijn. Favorieten? De rijmboekjes (Nijntje oid) en "Jasper en Jip". Zowel de Dick Bruna boekjes als Jasper en Jip zijn kraamkadootjes maar de rijm in de Dick Bruna en de intonaties in Jasper en Jip vindt onze man fantastisch. Hij houdt met twee handjes het boekje vast en probeert soms een plaatje te "pakken". Af en toe kijkt hij grijnzend naar mij om als mijn stem iets leuks doet. Na de laatste zin wordt het boekje dichtgeklapt en weggezet.

Dan gaan we schommelen terwijl ik hem met twee armen vasthoud en zing ik een stuk uit "Een parel in Gods hand" van Elly en Rikkert. Hij begint het al te herkennen geloof ik. Daarna til ik hem op en hobbel hem wat op en neer terwijl ik "Ik ga slapen ik ben moe" zing (er moet toch ook een boer uit na de papfles en soms komt die al tijdens het verhaaltje/ het andere liedje; soms pas bij het hobbelen). Bij het "amen" leg ik ons mannetje in zijn bedje. Ik geef hem een paar kussen, geef hem "Kaas" (een grijze muis) in zijn armpjes en stop zijn speen in zijn mond. Ik stop zijn lakentje in en geef hem nog meer kussen: één op elke wang en één op zijn voorhoofd. Daarna gaat het bed omhoog (ik heb een bed op hoogte vanwege mijn lichamelijke beperking) en zeg ik "Welterusten <<naam>>. Slaap lekker. Tot morgen." Ondertussen trek ik aan zijn muziekdoosje en doe zijn deur dicht.

Zo gaat onze man de nacht in. En; meestal betekent dit dat hij vrijwel direct slapen gaat tot de volgende dag. De laatste tijd vindt hij 'de volgende dag' echt al om 06:00u ipv om 07:00u maar goed; wat doe je er aan??? Hij slaapt in ieder geval de hele nacht!
Echt waar:

1 opmerking:

  1. Handig hoor. Ik doe het ook een keer in de maand. Dan ben ik er in een keer van af en zit de diepvries weer vol.

    BeantwoordenVerwijderen