zondag 13 april 2014

Vroeg vogeltje

Ons mannetje is tegenwoordig een vroeg vogeltje. Hij sliep eigenlijk al heel lang tot 7u 's morgens. Nu vond ik dat voordat ons mannetje bij ons was vroeg op mijn vrije dag maar ik besef dat dit voor een baby een zeer nette tijd is.

Nu heeft ons mannetje een mama met een beperking die ook echt slaap nodig heeft en rustmomenten dus wat dat betreft kwam dat goed uit.
Helaas heeft ons mannetje tegenwoordig een nacht tot 05:45u. Pffff ja ik weet het; veel kindertjes zijn om die tijd wakker maar voor mij is dit wel écht te vroeg hoor! Eerst dachten we dat het aan zijn verkoudheid lag. Hij was namelijk eerst goed verkouden, daarna werd de klok verzet, toen werd ons mannetje ziek en inmiddels is hij nog steeds verkouden maar ook nog steeds zo vroeg wakker.

De dagen dat hij twee slaapjes deed (die dus eindelijk ook eens langer waren dan 30 minuten) zijn op één hand te tellen haha. Hij is terug naar de korte hazenslaapjes overdag (max 45 minuten); 3 stuks. En dan rond 18u wordt meneer moe en wij proberen dit dan te rekken tot 18:30u en daarna gaat hij naar boven en slaapt hij na zijn uitgebreide fles/knuffel/voorleesritueel vrij snel in slaap.

's Avonds / 's nachts moet je soms nog een aantal maal een speen terug gaan brengen maar eigenlijk slaapt hij verder wel. Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat het de-hele-dag-pijn-hebben soms ZO veel energie vraagt dat er oordopjes in gaan en dat de dopjes in combinatie met HEEL moe zijn er wel voor zorgt dat ik de helft maar mee krijg en manlief er uit gaat (tnx lief). Maar vaak genoeg word ik toch gewoon wakker als ons mannetje wakker is.

En dat vind ik dan meteen lastig. Ja ik weet het; het hoort er bij als je een kleintje hebt. Ja ik weet dat er veel kinderen zijn die 's nachts niet doorslapen, ja ik weet dat de meeste jonge ouders moe zijn, enz., enz., enz.. Maar ik heb een beperking. En ja dat wist ik natuurlijk van te voren ook. En wij hebben samen deze lastige keuze gemaakt. En we zijn HEEL blij met ons mannetje en dat we de keuze gemaakt hebben en vooral dat het ons gegeven is.

Ik hou ontzettend veel van dit kleine mannetje en ik zou me een leven zonder manlief en zonder ons kleine mannetje absoluut niet meer voor kunnen stellen. En tegelijkertijd zorgt dit alles er voor dat ik weer ontzettend last heb van mijn-lijf-met-beperking. Ik werkte voorheen 3 dagen in de week omdat ik dan de avonden en de twee dagen die over waren kon gebruiken om bij te tanken. Ja dat werkt natuurlijk niet meer met zo'n gup. Ik werk nog steeds drie dagen. Nee: ik krijg drie dagen betaald. We werken nu allebei daarnaast ook fulltime thuis haha. En ja dat zorgt dat ik meer pijn heb en meer pijn betekent minder energie. Plus de energie die je minder hebt omdat zo'n kleintje sowieso energie vraagt is dus wel érg weinig energie. En slapen tijdens zijn dutjes werkt natuurlijk niet zo lang hij nog geen twee "langere" dutjes doet maar 3 hazenslaapjes...

Gisteren had ik een dagje uit; creatief doen met schoonzus en vriendin. Heerlijk! Kleine man was bij manlief en hadden een "mannendag". En halverwege mijn dagje uit stortte ik in wat betreft energie. Ik was echt kapot. Zelfde idee als dat je met vakantie je eerste echte vrije dag zo moe kunt zijn dat je alleen maar wilt slapen. Ken je dat?

Ik zeg wel eens dat ik een weekje wil slapen. Gewoon om bij te tanken haha.
Ja vroeg naar bed kan ik doen hoor; maar ik lig er vaak al om 21u in. Nog vroeger zie ik dan weer niet zitten. Je hebt ook nog zoiets als manlief die je af en toe wilt zien...

Samen kunnen we vast uit gaan kijken naar 1 mei. Dan blijft ons kleine mannetje na oma-dag bij oma slapen. Manlief en ik nemen beiden iets eerder vrij en gaan uit eten en naar de film. Omdat het kan. En dan de volgende dag slapen tot half 8. Omdat het kan. Heerlijk! Even tijd voor elkaar en even een avond en nacht zonder onderbrekingen. Mag ons mannetje bij oma de vroege vogel uithangen haha.

Stiekem, heel stiekem heb ik nog de hoop dat ons mannetje nadat zijn verkoudheid over is toch weer tot 7:00u gaat slapen. Dat zou toch wel erg fijn zijn.... :-) Ach. Ook om 05:45u is het een lekker ding. Ons mannetje. Ons schatje. Ons wondertje.

1 opmerking:

  1. Ook zonder beperking is het onwijs slopend hoor! Vergis je niet. Je hebt het extra zwaar... Mijn grootste beperking is momenteel toch wel dat er niet genoeg koffie op de wereld bestaat om mij op te krikken wanneer het mooie kereltje akelig vroeg komt. En dan ben ik nog eens gezegend met een kereltje dat om kwart over 7 komt (maar voorheen half 9!!!). Het is altijd wat, hahahaha. Maar slaaptekort is slaaptekort bij een mama. En wanneer dat gebeurt, is het altijd verrot! Vooral wanneer je supermama probeert te zijn en zojuist tot 23:15 bezig bent geweest om een paasknutselwerkje af te maken wat je samen met de baby hebt gemaakt. (lees: jij 94%, de baby de overige 6% die het natuurlijk helemaal af maakt).

    BeantwoordenVerwijderen