maandag 14 april 2014

Bovenste luchtweginfectie

Nou de verklaring is er inmiddels. Tenminste; dat zou kunnen.
We zagen al dat hij liggen vaak niet fijn vond en dat slapen daardoor ook wat lastig is maar we waren al in de weer met verkoudheismeuk. Verkoudheid gaat vanzelf over toch?

Ons mannetje heeft al een tijdje last van slijm. Volgens mij heb ik dat al eens eerder geschreven. Hoe dan ook; ik belde een tijdje terug de assistente met de vraag of zij een tip had voor het slijm. Zij vond dat ik langs moest komen om de huisarts naar de longetjes van ons mannetje te laten luisteren. Vond ik een beetje overdreven dus ik liet het er bij. Hoe dan ook; daarna kwam de koorts en bleef de verkoudheid en het slijm en vanmorgen is manlief toch maar met de kleine naar de huisarts geweest.

De huisarts vond het gelukkig helemaal geen probleem en vond het goed dat hij gekomen was (pfff je voelt je echt een zeikerd joh). Hij heeft uitgebreid geluisterd; voor, achter, links en rechts en kwam daarna met de diagnose: bovenste luchtweginfectie.

Ofwel:
Wat zijn luchtweginfecties
De luchtwegen vormen de doorgang voor lucht tussen de buitenwereld en de kleine longblaasjes in de longen. In de longblaasjes wordt zuurstof opgenomen in het bloed en kooldioxide (een afvalstof) afgegeven.

De luchtwegen zijn verdeeld in 'bovenste' en 'lagere' luchtwegen. De bovenste luchtwegen bestaan uit neus, keel, bijholten, middenoor, stembanden en luchtpijp. De lagere luchtwegen bestaan uit de grote en kleinere luchtwegen (bronchiƫn), het longweefsel en de longblaasjes.

Luchtweginfecties komen zeer veel voor, vooral infecties van de bovenste luchtwegen.


Wij gaan door met Luuf smeren en neusspray (zoutoplossing) en dan moet het in principe vanzelf over gaan. Tenzij meneertje langer dan twee dagen oorpijn er bij krijgt: dan moesten we terug komen. Nou hopelijk komt het niet zo ver!

Arm mannetje.

2 opmerkingen:

  1. Hee, dat lijkt inderdaad op wat Sebasje heeft! Ik had net antwoord gegeven op je reactie op mijn blog. Hier is het ofwel een luchtweginfectie (bacteriƫle infectie) of gewoon een dikke verkoudheid. Hij heeft een antibioticakuur gekregen in combinatie met zo'n astma-puffertje met ventolin (salbutanol). Het helpt echt vrijwel direct. Binnen zes uur had meneer alweer dubbel zoveel vocht op als de dag ervoor. Hij slaapt. Yes!!! Hij slaapt echt; ik ben echt drie keer gaan kijken of hij niet lag te stikken ofzo en hij wel ademde (overbezorgde mams). Maar hij slaapt gewoon weer... WOW. *doet dansje*

    Sterkte en beterschap met de kleine meneer!

    XxxxX

    Joycey

    http://joycey.groeimee.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ah dat is echt zielig. Sterkte met de kleine!

    BeantwoordenVerwijderen