zaterdag 14 september 2013

Kraamzorg

Inmiddels zijn we twee dagen thuis. En dat moest ik echt even hardop bedenken. Het lijkt namelijk al langer en ik ben totaal kwijt welke dag het is haha.

Donderdagmiddag zijn we thuis gekomen en daar werden we opgewacht door de kraamhulp die ons even 3 uurtjes op gang hielp thuis. Oma E. heeft ons geholpen om thuis te komen. De reis viel op zich mee. Ja oké alle bochtjes, bobbels e.d. waren niet heel fijn maar het was wel te doen. Thijs heeft de hele weg geslapen dus die heeft de verhuizing niet eens gemerkt ;-)

Ons vriendje heeft niet altijd helemaal goed meegewerkt wat betreft borstvoeding. In het begin wilde hij het aanhappen niet goed doen en werd er zelfs door de kinderarts nog even gecheckt of hij niet een te kort tongriempje had. Thijs moest echt even leren hoe het werkte want hij zoog op zijn onderlip (trekt zijn onderkaak dan naar achteren) of op zijn eigen tong waardoor hij mij weer naar buiten werkte. Niet echt handig natuurlijk. Het tongriempje bleek niet te kort en Thijs leerde op een gegeven moment happen. Helaas had hij een mama die met een keizersnede was bevallen en daardoor een mama die de borstvoeding nog niet op gang had. We zijn al dagen aan het kolven geweest en aan het aanhappen geweest om de boel te stimuleren maar lastig was het wel... En dan alle liefbedoelde zusters die helpen door aan je borst en tepel te trekken, duwen, enzovoorts... Bah... Lekker is anders... Op een gegeven moment ontwikkelde zich rechts zelfs een blaar. Oké dat was dus niet handig.

Hoe dan ook; inmiddels heb ik voeding en loopt het kolven als een tierelier. En ja je raadt het al; nu zit ik dus met de "stuwingsdagen" ofwel; aanhappen lukt weer niet. Soms, heel soms word ik er wel heel erg moe van hoor. Ik ben dan heel blij dat ik inmiddels voeding heb maar denk soms; jeetje moet ik niet gewoon gaan kolven en dan dat in de fles geven? Maar ja jullie kennen mij; ik ben eigenwijs en een doorzettertje dus we houden nog steeds vol. De kraamhulp zegt dat het morgen of overmorgen over zou moeten zijn en dan moet het EINDELIJK oké gaan. Nu wordt Thijs af en toe door papa geholpen door middel van fingerfeeding wat voor papa wel weer heel gezellig is.

De kraamzorg helpt ons super! Zowel met de voeding als met tips zonder opdrachten te geven of te zeggen hoe iets MOET. Heerlijk! Ondertussen word ik verwend met heerlijke ontbijtjes op bed, creatieve fruithapjes, enzovoorts. Heeeeeerlijk!

Mijn buik gaat prima (ja ook ik heb een na-de-bevalling-flubberbuik) maar de wond geneest supergoed dus daar geen klagen. Ik heb nog wel paracetamol maar daarmee heb ik nauwelijks last van de wond. Ook merk ik dat ik elke dag ietsje mobieler word.

Verder doet Thijs het supergoed; hij komt lekker aan in gewicht en heeft goede plasluiers (oké sorry voor de details).  Papa geeft aan dat hij zijn eerste nacht heel zwaar vond maar de tweede al iets beter ging. Ook geeft hij aan dat hij de kraamzorg heel fijn vindt, maar het ook lekker vindt als die straks weer weg is. Papa geeft aan dat Thijs écht anders huilt dan andere kinderen. Nee; dat komt omdat het je eigen kind is dat lijkt zo; zo regelt de natuur dat. Nee niet waar; Thijs huilt heel lief en schreeuwt niet. Oké prima dan is dat het..

Ondertussen hebben we af en toe gezellig visite tussendoor. Hartstikke leuk! Een "welkome afwisseling van de dag" noemt papa dat. Fijn dat mensen even een belletje doen en dan een afspraak maken.

We zijn trots op ons mannetje!!!

1 opmerking:

  1. Leuk om te lezen! Stoer dat je door zet, het komt echt goed want tjonge, wat is stuwing een ellende...
    Kom graag even kort om een hoekje kijken binnenkort (als mn verkoudheid echt over is..)

    BeantwoordenVerwijderen