woensdag 15 januari 2014

18,5 week

Ons kleine (?) mannetje is inmiddels de vier maanden voorbij. Afgelopen maandag was meneer 18 weken oud. Op die dag ging ons kleine mannetje met zijn papa naar het CB voor een nieuwe weeg-, meet- en prikkenronde. Ik kon niet mee want ik had de hele dag vergadering van mijn werk. Maar goed; ik ben een man getrouwd die dit geen enkel probleem vindt en die ook vindt dat het ONS mannetje is en dat hij dus net zo prima op zijn thuisdag dit soort dingen kan handelen. Topkerel he? Hoe dan ook; manlief ging dus met zoonlief naar het CB.

Ik kreeg tijdens de ochtend een berichtje "vriendje heeft bij elke prik hooguit 5 sec gehuild (papa is trots)." Daar krijg je toch een smile van op je gezicht? :-)
Even de gegevens voor de mensen die het interessant vinden: Vriendje is nu 67cm lang en weegt volgens het CB 7540 gram. Hij groeit ook maar door he?

Gisteren was hij de hele dag op het KDV en daar hadden ze nog wel een nasleep van de prikjes gehad. Wel sneu want bij de eerste twee hebben we op meer slapen na, niets gemerkt van de prikjes. Nu heeft hij wederom veel geslapen (twee keer een uur en een keer 2,5 uur!) overdag maar had hij ook 38 graden verhoging. T arme manneke. Gelukkig gaat dat ook weer over!

Verder gaat het nog steeds goed met hem. Hij kwijlt zijn hele kin nat, is ontzettend aan het ontdekken wat er allemaal wel niet in je mond kan (vingers, slab, spuugdoek, speen, mama's wang, mama's vinger, badeend, washand enzovoorts), en sabbelt dan alles af. Lekker aan het ontdekken dus!

We zijn gestart met een voorzichtig opbouwschema wat betreft vast voedsel. Vriendje krijgt in zijn 23u fles (gewoon BV) een schep rijstebloem (dit mogen er 2-3 worden uiteindelijk) en 's avonds een klein beetje groente gemengd met melk. Dit gaan we volgens een opbouwschema oppakken. Ik ben dus al in de weer geweest om worteltjes-met-melk-ijsblokjes, bloemkool-met-melk-ijsblokjes en broccoli-met-melk-ijsblokjes te maken om een tijd vooruit te kunnen. Het liefst geen potjes hier maar pure groente zodat ik weet wat er in zit. In het begin nog gemengd met melk en later zonder. Vriendje vindt het raar maar reuze interessant.
Normaal gesproken zitten zijn knuistjes bijna de hele dag in zijn mond. Ook bij de speen en de fles kunnen de knuistjes mee naar binnen (nou ja; dat probeert hij dan maar dan wil het drinken niet meer of de speen laat los en dan is meneer gefrustreerd haha) maar als hij een lepeltje aan ziet komen gaan de knuistjes uit het mondje en gaat het mondje wagenwijd open. Volgens mij vindt hij het wel wat :-) Natuurlijk zijn het nog geen grote hoeveelheden maar goed; ook dit is een oefenen...

Nieuw is dat meneer tegenwoordig na de late fles ligt te kletsen in bed. De late fles (23u) geven we altijd in de schommelstoel op zijn eigen kamertje met alleen licht van de gang (deur op een kier) en daarna gaat vriendje na een boer direct weer terug naar bed en viel hij zo in slaap. Nu hoor je hem eerst nog gezellig kletsen.
Zo ook vanmorgen. Vriendje slaapt nog zo'n 3 a 4x op een dag. Vanmorgen rond half 9 wreef hij zijn ogen er aan de achterkant ongeveer weer uit, had hij brandweerrode wangetjes en trok hij aan zijn oortjes. Ook begon hij iets te "zeuren". Moe. Duidelijk. Dus op naar boven voor nog even een dutje voordat we lekker in bad gaan spetteren. En dan doe je de babyfoon aan en hoor je meneer dus een dik kwartier liggen kletsen in zijn bed. Zo schattig! Volgens manlief lijkt ons vriendje op mij. Dit dan als hij mijn moeder mag geloven.

Mijn moeder had een mapje en daar in staan leuke uitspraken die wij als kind gedaan hebben (note to self: ook gaan opschrijven straks!). Hoe dan ook: ik schijn rond de sinterklaasperiode in mijn bed te hebben gezongen "enne pinge enne pinge enne pinge toute kindjes W... (achternaam)". Ach ja... :-) Het klinkt wel gezellig toch?

Het badje deden we in het begin in het kleine badje met een inzet. Voor mijn rug heel fijn want dan kon ik gewoon rechtop blijven staan. Later paste dit niet meer omdat meneertje wel erg lange benen kreeg. En dus verdween de inzet. Vanaf december heeft hij door dat hij kan spetteren wat tot gevolg heeft dat je elke keer na een badje zelf droge kleding aan kan gaan doen en de hele douche kunt dweilen. Op zich geen grote ramp maar handig is anders.
Nu gaat hij dus weer in het badinzet maar deze keer in het grote bad. Met badeendjes. En hij vindt het fantastisch! Lekker schoppen met de beentjes in het water en lekker spetteren. Ondertussen de badeendjes proberen te pakken om ze daarna in je mond te stoppen.

Echt waar; het is en blijft een lekker ding.

1 opmerking:

  1. Lief van je man!

    Heerlijk hé dat verse groente dat is echt veel beter dan die potjes. Jenthe heeft alleen in de mini vakantie 1 potje gehad gelukkig een bio potje zonder suiker en rommel.

    Leuk blogje weer en lekker genieten van jullie frummeltje!

    BeantwoordenVerwijderen