woensdag 4 december 2013

BV/ kolven/ KV

Technische titel he? Het valt mee:

Toen ik zwanger was van onze gup had ik een plaatje in mijn hoofd; ik wist dat borstvoeding (BV) goed is voor de kleine; je geeft weerstand mee en de kans op allergieën verkleint behoorlijk. Buiten dat is het natuurlijk hartstikke gratis EN ook wel heerlijk gezellig zo kneuterig samen. Een intiem moment samen wat alleen mama kan. Ik had dan ook in het ziekenhuis hele duidelijke instructies: ondanks mijn keizersnede en dat ik dus later op zaal kom; GEEN fles geven want ik wil dat mijn kindje BV krijgt! En het liefst zo lang mogelijk!

Helaas verliep dit allemaal anders...
Door de keizersnede duurde het even voordat de BV bij mij op gang kwam. Normaal; want dat is vaker zo bij een keizersnede. Om de boel wel te stimuleren werd er meteen een elektrische kolf op gezet. Bah... Ineens was het geen gezellig intiem en kneuterig momentje samen maar werd ik officieel een melkkoe. Ja sorry dat ik het zeg maar zo voelt een kolf wel voor mij... Ondertussen werd ons kleine vriendje regelmatig aangelegd. Helaas ging ook dit niet zoals het hoorde; het mannetje hapte niet goed en om een lang verhaal (kinderarts, lactatiekundige, kraamzorg, enz.) kort te maken: het "live voeden" is nooit gelukt. In het begin dacht ik nog; doorzetten! Alle begin is moeilijk kom op; je weet wat je wilt... Wie weet lukt het op een later moment wel...

Ik weigerde dus een fles. Van alles hebben we geprobeerd; met tepelhoedje, zonder tepelhoedje, Maria-houding, rugby-houding (ik heb creatieve hulp gehad haha), eerst kolven dan drinken en niets werkte. Omdat het mannetje toch echt voeding nodig had kreeg hij kunstvoeding met de paar drupjes die ik had door het kolven. Nog steeds weigerde ik een fles en dus ging dat met een slangetje langs mijn tepel zodat het leek alsof hij bij mij dronk. Wat een gedoe en wat een karwei zeg! Helaas bleek ook dit niet heel lekker te gaan en dus gingen we ook aan het "fingerfeeden". Manman wat heb ik een hoop bijgeleerd in anderhalve week tijd zeg!

Na twee weken constant vechten met de voedingen en alle tips en trucs van deskundigen en niet-deskundigen te hebben geprobeerd was ik zó moe (en ons vriendje en daardoor ook manlief er bij) en waren we alle drie zo gefrustreerd dat ik toch de stap zette naar een fles. Gevuld met BV. Dat dan weer wel. Want; mijn BV kwam gelukkig en liep behoorlijk goed. En zo kreeg ons mannetje tenminste de voeding die ik wilde. Ook al was het dan niet op de manier waarop ik gehoopt had.

Flessen gevuld met BV betekende; 6 voedingen in een etmaal dus 6 keer in een etmaal aan de kolf. Ongeveer een half uur kolven en daarna een half uur voeden. Al snel kwam ik er achter dat dit niet werkte omdat kolven soms te lang duurde voor ons kleine mannetje om op te wachten en dus liep ik al snel een voeding voor (echt mijn BV liep super!). Eerst voeden en daarna kolven dus.
Wat ik mij echter nooit gerealiseerd had was dat dit allemaal veel, héél veel energie zou kosten. Wist ik veel... Ik dacht (nogmaals); heeeeerlijk momentje dat borstvoeding geven. Even een rustmoment voor moeder en kind. Mispoes!

In overleg met een lactatiekundige en gezien hoeveel BV ik had ben ik toen gestopt met de nacht te kolven. Ik had alle andere kolfbeurten meer dan genoeg om dan wel de fles te kunnen geven maar niet dat apparaat aan te hoeven sluiten. Dat gaf iets meer rust behalve dat ik door de dag heen nog steeds geen werkend "schema" wist te vinden. Ik was elke dag 5x 30 minuten bezig met kolven en 6x 30 minuten met het geven van een voeding. Dat is dus 5,5 uur per dag met alleen maar voeding en daar komt de rest dan natuurlijk bij. Oh ja en dan moet je ook nog zelf eten...?

Hoe dan ook; wederom overleg met een lactatiekundige en die zei; maar als jij zo makkelijk kolft waarom laat je dan die voedingen niet los en ga je voor jezelf op logische momenten kolven?
Zo gezegd, zo gedaan en dus kolf ik nu al die tijd al 's ochtends vroeg, tussen de middag, aan het einde van de dag en vlak voor het slapen gaan. Dit gaf al een stuk meer rust.

De BV liep goed maar toch heeft het mij nog wel twee blaren en veel pijn gekost om op deze manier mijn mannetje de zo gewilde BV te geven. Sinds een tijdje merk ik dat ik 's ochtends en 's avonds laat nog steeds zo veel kolf als eerder maar dat ik overdag een stuk minder kolf.
Wederom ben ik in overleg met de lactatiekundige en zijn we aan het bedenken of het niet beter is om terug te gaan naar 3 kolfmomenten op een dag en op den duur zelfs naar twee; 's ochtends en 's avonds laat. Ons mannetje krijgt dan nog steeds de BV uit een fles, en zo nodig aangevuld met KV.

Ik heb al gelezen en gehoord dat hier ontzettend veel verschillende meningen over zijn maar de belangrijkste eerste 3 maanden heeft mijn mannetje maar mooi 100% BV gehad! Ondanks de blaren, pijn, gevechten en frustraties en de vele keren melkkoe spelen.

Om nog even positief te eindigen: ik denk dat ondanks dat dit heel gek voelt (deels BV deels KV) ik meer rust ga krijgen met 2x kolven per etmaal.

Gek dat je het zo vanzelfsprekend kan vinden; (als je het hebt) "gewoon BV geven". En dan toch... Nooit gedacht dat ik fulltime moest gaan kolven. Ook nooit geweten dat dit zoveel energie zou vragen (en dat ik er zo veel last mee zou hebben!)...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten