woensdag 4 februari 2015

Iedere gek...

Ik schreef het al vaker; ons mannetje is het grootste deel van de tijd ontzettend blij en vrolijk en vol grapjes. Het is een showmaster die graag gezien wil worden. Daarnaast kan meneer stronteigenwijs zijn. Zoals een vriend dan zou zeggen; "van wie heeft hij dat..?". Ik ben bang van allebei... Zowel manlief als ik zijn beiden stronteigenwijs. Dan hoop je nog op de 'min en min is plus' formule maar in deze lijkt het 1+1=2 meer van kracht soms haha

Inmiddels is onze man 15 maanden oud. Volgende maand is hij dus al weer 1,5 jaar.

Meneer drinkt alleen uit een fles.
Een (tuit- / rietjes)beker wil hij absoluut niet. Ja; of hij drinkt twee slokken en meer niet. Volgens de CB richtlijnen moet een kind met 6mnd tegenwoordig al uit een gewone beker moeten drinken geloof ik maar dat vind ik overdreven. Soms wil hij een slokje uit mama's glas en dan oefenen we met water. Prima. Dat vindt hij ook leuk. Maar ik denk dan; met 1,5 zou je toch je sap in ieder geval gewoon uit een tuitbeker moeten kunnen drinken... Hij snapt heel goed hoe dit werkt; hij KAN het dus ook wel... Hij wil het gewoon niet.

Meneer drinkt alleen warm drinken.
Zijn melk maar ook zijn sap moeten worden opgewarmd. En niet te lauw want dan wil hij het ook niet. Nee: als ik zeg warm bedoel ik ook warm. Niet heet, niet lauw, niet koud: warm. Dus.

Meneer wil geen andere speen.
Dit is best gek; als kleine gup had meneer een gigantische zuigbehoefte en had hij vrijwel constant een speen in. Dit was nog een ronde babyspeen. Met 6 maand zijn we over gestapt op een dentalspeen van Bibi. Hij heeft al tijden alleen nog maar een speen bij het inslapen wat ik op zich prima vind. Hooguit wil hij er ook mee 'hangen' als hij ziek is, maar ook dat vind ik meer dan prima. Alleen; momenteel zijn de Bibi-spenen tijdelijk uit de verkoop omdat er een verkeerde lading is geweest. Wij hebben 3 spenen in omloop; 1 bij oma, 1 in de tas voor de opvang en 1 in bed. Je raadt het al; alle drie van de verkeerde serie. Dus ik denk; ik koop een difrax dental. Ach wat is het verschil zou je denken? Nou blijkbaar is die er want meneer pikt hem niet. En dan is het huilen, huilen, huilen, huilen. Nu heb ik op internet na 1,5 avond zoeken een site gevonden die Bibi-dental spenen had van de oude serie. Perfect! Inmiddels zijn die binnen maar meneer pikt ook deze niet. En ik denk te weten waarom niet; ik heb namelijk spenen gekocht voor vanaf 12 maanden en wellicht had hij nog de 6-12 maanden. Deze zijn dus ietsje groter. En dus pikt hij ze niet. Shit. Vanmiddag dacht ik; even doorbijten en gewoon niet anders geven maar na 20 minuten huilen, huilen, huilen in zijn bed terwijl hij wel echt moe was heb ik toch de oude speen nog weer gegeven. Te snel..?

Meneer doet moeilijk met slapen.
Dit speelt al veel langer. Vaak wilde hij thuis 's morgens heel vroeg naar bed (lees: rond 9u) en dan was het 's middags ook nog echt nodig maar lukte het hem op de één of andere manier niet om in slaap te komen terwijl alles er op wees dat hij ontzettend moe was. Ik moest hem daar echt bij helpen. Hij had dit overigens nooit bij het KDV of bij oma.
Op een gegeven moment ging dit ongeveer over en toen kwamen we er een aantal weken geleden achter dat als meneer nog twee keer volledig slaapt (dus 's morgens een slaapje en 's middags een slaapje en beiden tot hij zelf wakker wordt), hij 's avonds en 's nachts meerdere malen komt en om 05u klaarwakker is. Oké dat lijkt me ook niet de bedoeling. Voor ons niet; maar ook voor hem niet want de ochtenden was hij dan heeeeeel chagrijnig. In principe ben ik altijd geweest van het; ben je moe dan mag je naar bed. Smurf gaf altijd keurig zelf aan wat hij nodig had en dit werkte altijd prima. Nu dus niet meer.
Na een consultatie met het consultatiebureau (leuk he?) kregen we het advies hem dan 's morgens maar alleen een powernap te laten doen en deze af te bouwen. Zij zei; blijkbaar is hij toe aan één slaapje maar lukt het hem zelf nog niet zijn uren anders in te delen. Hoezo niet? Alle kindjes gaan toch vanzelf op een gegeven moment anders slapen? En begrijp me goed; van mij mag hij op zich nog best twee keer slapen alleen niet als dat betekent dat hij 's avonds/ 's nachts spookt en 's morgens om 05u wakker is. Hoe dan ook; de tip was om hem om 09:30u naar bed te brengen en hem dan bewust wakker te maken na een powernap. 's Middags dan tussen 12 & 13u naar bed tot hij zelf wakker wordt. Daarbij zei ze; wellicht zal hij in het begin wat chagrijnig er van zijn omdat hij daar aan moet wennen maar je zult zien dat als je dit consequent doet en vooral ook volhoudt, uiteindelijk alle drie er profijt van hebben. Ik moet zeggen; we doen het nu bijna een week en eigenlijk is hij tegenwoordig wel weer rond half 7 wakker in plaats van 05u. Dat scheelt zeg!
Nou ja; behalve nu even... Want nu zijn er tandjes/ kiezen onderweg en dan is meneer er om 06u maar hé das nog een uur later dan 05u!!! Plus dat er dan een goede reden is...

Soms denk ik wel eens:
Alle kindjes gaan toch van de fles af?
Alle kindjes gaan toch van het opwarmen van drinken af?
Alle kindjes stappen toch van speen over (dit deed hij met 6mnd ook nog; waarom nu dan zo moeilijk?)?
Alle kindjes gaan toch vanzelf op een bepaald moment over van 2 naar 1 slaapje overdag?

Het gaan kruipen hebben we toentertijd ook al hulp bij gehad van de kinderfysiotherapie omdat meneer vast zat en het hem zelf niet lukte.

Doet hij nou moeilijk? Of hebben veel meer kindjes dit soort fratsen en praten mama's hier niet over? Is meneer gewoon eigenwijs? Heeft hij ZO zijn vertrouwde dingen nodig? Hij zal dit waarschijnlijk niet zonder reden doen... Waarom dan?

Of; zijn het dingen die vallen onder wat mijn moeder altijd zegt; "iedere gek heeft zijn gebrek" en maak ik mij te druk? Lastig soms hoor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten