vrijdag 13 februari 2015

Dag speen...

Ken je dat; van te voren (lees: voor je kindje er is) roep je over heel veel dingen dat je dat nooit zal gaan doen/ dat je dat echt niet wilt en tóch... toch zijn er een aantal van die dingen die er ineens zijn. Nu hoop ik dat ik niemand voor het hoofd ga stoten want dat is absoluut niet mijn bedoeling maar het is puur mijn mening, mijn verhaal en iedereen moet vooral doen waar hij/ zij zich goed bij voelt. Dit gezegd hebbende:

Ik kan echt NIET tegen kinderen die als ze bijvoorbeeld 3 jaar oud zijn nog voortdurend met een speen in hun mond lopen. Dat je ze buiten ziet spelen, met speen. Dat ze iets tegen je willen zeggen, met speen. Dat ze echt nooit en nergens zonder speen kunnen. Verschrikkelijk. Eigenlijk wilde ik dus ook geen spenenkind. Gewoon niet. Helaas mislukte dit al binnen twee weken want ik had een kind met een ENORME zuigbehoefte die het niet lukte om bij mij te drinken waardoor hij deze zuigbehoefte minder kwijt kon. Hoe dan ook; wij gingen een speentje halen. In eerste instantie zo'n klein, rond baby-speentje. Nou ons mannetje kon niet meer zonder. We kregen zelfs van het kinderdagverblijf terug; "jeetje jullie kind kan echt geen seconde zonder die speen he?". Shit. Mislukt. Ik heb dus een spenenkind.
Maar; zo ontzettend vast als hij er in het begin aan hield (hij zat toen standaard vast aan zijn shirt en hij kon inderdaad niet zonder tenzij hij aan het drinken was), hadden we hem al snel over naar; een speen is oké maar alleen in bed. Hier had ik wel vrede mee. Een speen in bed vond ik oké (ach ja je verlegt je grenzen he haha). Onze man had hem nodig voor het inslapen; ging ook echt niet slapen zonder speen maar de verdere dag was hij helemaal van de speen af. Fijn! Met zes maand stapten we over van de ronde babyspeen naar een Dental variant omdat die beter zou zijn voor de tandjes...

Twee weken geleden ging ik op zoek naar andere spenen. Waarom? Nou heel simpel; onze man had Bibi Dental speen en deze was aan vervanging toe EN nog van de oude serie en daar was een terugroepactie voor geweest waardoor de Bibi Dental (tijdelijk) uit de winkels zijn. Oké geeft niets; hij is al eerder overgestapt dus kopen we een Difrax Dental. Dental is Dental toch? Nee dus. Onze man wilde hem niet. Absoluut niet. Maar zonder speen slapen wilde ook niet. Dus gaven we toch nog de oude. Hmm...
Mama ging fanatiek Google-en en vond nog Bibi Dental spenen online van de oude serie (en dus veilig). Mooi. Inslaan dus maar. Onze man (inmiddels bijna 18 maanden) kreeg een 12-36 maanden speen van Bibi. Goed toch? Wederom mis. Nee hoor ook deze hoefde meneer niet. Ik denk dat hij tot dan toe nog een 6-12 maanden speen had. Maar ja, hij had de leeftijd voor die andere... Hoe dan ook; na een paar dagen twijfelen besloten we vanaf een vrijdag (weekend voor de boeg) heel duidelijk te zijn. Vriendje had de keuze tussen de nieuwe speen (12-36 maanden) of geen speen. Hij sloeg boos de speen aan de kant en begon met huilen. Wij hielden stug vol (oooooh wat vond ik dat lastig!) maar ook ons vriendje hield stug vol. Hij wilde die speen absoluut niet. Toen haalden we alle spenen uit het zicht (ook de nieuwe) en gaven hem in plaats van een speen aan een tut en een knuffel, nu twee knuffels in bed. We hadden het niet meer over de speen en stopten hem zo in bed. Oké we hebben een paar nachten minder geslapen en meneer heeft heel veel gehuild maar inmiddels mag ik heel stoer zeggen dat hij van de speen af is. Helemaal!

Ons mannetje is eigenwijs maar zijn eigenwijsheid heeft er nu voor gezorgd dat hier in huis alle spenen weg kunnen. Mooi. Van mij mocht hij op deze leeftijd best nog wel een speentje in bed maar hé als meneer niet wil dan moet het van mij natuurlijk niet. Scheelt ons over een tijdje weer...
Dus van een kind wat absoluut niet zonder kon naar helemaal geen speen meer op de leeftijd van 17,5 maand. Goed bezig mannetje!

Afgelopen woensdag in het ziekenhuis heeft hij nog even zijn oude speentje gehad toen hij zo boos uit de narcose kwam en niet te troosten was. Ja we hebben dus gesmokkeld. Toen wij van de zuster te horen kregen dat we naar huis mochten verdween de speen en dit pikte meneer zonder problemen. Vanavond hebben we zijn oude spenen dus in de container gemikt. Hij kan niet meer terug. En wij ook niet.
En de nieuwe? De ongeopende staan op marktplaats. Ik heb er drie uitgepakt en uitgekookt. Ik weet nog niet wat ik daar mee moet. Die krengen zijn best prijzig.. Ook maar weg denk ik. Meneer wil ze toch niet.

Ons eigenwijze mannetje. Onze bikkel. Onze grote (spenenvrije) boef!

5 opmerkingen:

  1. Gefeliciteerd! Wat goed zeg, dat zie ik ons meisje nog niet. Is een echte speen addict. Maar wil hier binnenkort wel even bewuster haar de speen 'proberen' niet te geven overdag. Ik ben benieuwd.. ik denk dat het hier nog is een omweg gaat worden ernaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach in andere dingen is Jenthe voor hoor Kelly :-) Niet druk om maken; komt heus wel goed!

      Verwijderen
  2. Wat fijn dat hij er vanaf is zeg. Dat kan namelijk best lastig zijn. Hoewel ik een speen beter vindt dan een duimpje i.v.m. de tanden!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen