vrijdag 22 mei 2015

Daaahaaa tipjes!

Ons mannetje is na mijn vorige post inderdaad even niet lekker geweest. Inclusief spugen. En daarna was mama aan de beurt. Eerst een etmaal spugen. Daarna ging het 3 dagen goed en toen een etmaal buikgriep. Gelukkig beiden maar kort maar wel heftig. Nou ja; we hebben het weer gehad zullen we maar zeggen.

Inmiddels is ons mannetje het allang weer vergeten en gaat het hartstikke goed. Hij heeft heerlijke peuter-draak-buien waarbij hij bijvoorbeeld van de week om 07:45u besloot dat hij of naar de "teetui" (speeltuin) wilde, of televisie wilde kijken. Mama vond geen van beiden een goed idee. Op dit tijdstip is binnen spelen best even prima. Meneer geeft dan eerst een boze schreeuw en probeert het dan nog eens. Is het antwoord weer "nee" of "we gaan nu even binnen spelen" krijgen we de show: hij krijst het uit, gooit zichzelf op de grond, maait met zijn armen, trekt aan zijn wang/ onderlip, slaat zichzelf op hoofd/ buik/ arm en houdt dit rustig 20 minuten vol. Tot hij door heeft dat hij niet gaat winnen dus. Op dat moment stond hij op, liep naar de piratenboot die we momenteel van de spelotheek in huis hebben en ging zitten spelen waarbij hij elke keer een grapje maakte, mij aan keek en ontzettend moest lachen. Zucht.

Ander voorbeeld; papa had meneer in bad gedaan en ging daarna aan het werk. Meneer kwam in pyjama nog een gezellig beneden en rond 19u gaan we dan normaal naar boven. Nu had meneer bedacht dat hij om 19u druifjes wilde. Druifjes is zijn favoriete snoep/ fruit/ eten momenteel. Ik zeg snoep omdat hij 'echt' snoep niet lekker vindt en de druifjes heerlijk wegsnoept. We zetten ze dus al achterop het aanrecht; uit het zicht. Maar ja, meneer is niet gek en dus ging hij voor het aanrecht gaan wijzen en gaf aan dat hij toch echt druifjes wilde. Ik leg uit dat we dat niet meer gaan doen en dat het bedtijd is en meneer herhaalde wat ik hierboven al schreef. Hij geeft een boze schreeuw, probeert het dan weer en als het niet leukt geeft hij een hele show weg.
Ik ga dan bewust om het hoekje zitten en wacht tot het klaar is. Deze keer was het met zo'n 5 minuutjes over. Meneer liep uit de keuken en kwam langs de gangdeur. Ah nieuw idee! Meneer wilde nog wel naar de "teetui" (speeltuin). Pardon?! Het is inmiddels 19:10 en je bent allang in pyjama. Geen speeltuin dus. Wederom boos. Daarna vrolijk en gezellig naar bed gebracht. Draakje.

Verder is hij heerlijk aan de klets en is hij steeds iets meer verstaanbaar. Vanmorgen waren we heerlijk in de tuin en elke keer loopt hij even langs de kippenren om "haaaai tippies" of "daaahaaa tipjes" te roepen. Heerlijk! En als we aan de wandel zijn moet hij tegen iedereen die we tegen komen "haaaa-aaai" zeggen of "daaahaa". Nu is aan het einde van onze straat een buurman met de tuin bezig. Reden genoeg om niet naar de speeltuin er tegenover te lopen maar naar de buurman om uitgebreid te gaan staan kijken. En "haaa-aaai" te zeggen. En; als hij de radio hoort even mee te deinen door zijn hoofd heen en weer te bewegen op de muziek. En o wee als één van ons meedoet op zo'n moment. Dan is meneer heel duidelijk: "nee nie die!" Zijn muziek. Zijn beweging. Zijn feestje.

Van de week had hij nog twee nieuwe dingen: hij haalde zijn vuistje naar beneden en zei erg duidelijk "yes!". Waar hij dat nou van geleerd heeft? Zal wel van de opvang komen want wij doen dat nooit... Hoe dan ook; manlief was aan het werk dus ik wilde het natuurlijk even filmen. Toen ik probeerde het op film te pakken, pakte ons vriendje zijn beker, hield deze tegen zijn buik en zei; "Mijn. MIJN. Mijn." Hé weer een nieuw woordje. En duidelijk. 's Avonds herhaalde hij die nog toen ik dacht dat hij klaar was met zijn kwark; ik wilde zijn bordje pakken, hij pakte het, haalde het naar zich toe en zei "Mijn!". Goed. Meneer snapt dus wat het betekent. Nogmaals; kinderopvang?

Het is echt een heerlijk mannetje. Die peuterbuien van een paar minuten kan ik prima hebben. Die van 20 minuten vind ik soms iets minder grappig maar ach het hoort er bij. En dan had ik gisteren een dag op mijn werk waardoor ik weer heel erg duidelijk weet: wij hebben het erg makkelijk/ goed met elkaar. Compleet met draken-buien en ziek-zijn. Fijn om zo weer even te kunnen relativeren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten